• Menu
  • Skip to right header navigation
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Riverlane

Fiscaal juristen en finance

  • Mensen
  • Track record
  • Contact
  • Vacatures
  • DigiDos
  • nl
  • en
  • Mensen
  • Track record
  • Contact
  • Vacatures
  • DigiDos
  • nl
  • en

Invoering van het UBO-register in 2020

14-12-2019 By //  by Jaap

Deze week heeft de Tweede Kamer de Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden van vennootschappen en andere juridische entiteiten (UBO-register) aangenomen. De invoering van het UBO-register komt voort uit een Europese richtlijn en geldt voor alle lidstaten. Het Nederlandse register moet uiterlijk 10 januari 2020 operationeel zijn.

Ultimate Beneficial Owners
Een UBO is een natuurlijk persoon die uiteindelijke eigendom of zeggenschap in de entiteit heeft. Er is sprake van een UBO als een natuurlijk persoon een direct- of indirect eigendoms- of zeggenschapsbelang heeft van meer dan 25%. Van elke entiteit moet een UBO worden geregistreerd.

Entiteiten
De UBO-registratieplicht in Nederland geldt alleen voor naar Nederlands recht opgerichte entiteiten. Voor buitenlandse ondernemingen en rechtspersonen geldt in Nederland geen UBO-registratieplicht. Voor entiteiten die zijn opgericht in een andere EU-lidstaat geldt dat die in het UBO-register van de desbetreffende lidstaat kunnen worden opgenomen. De registratieplicht gaat onder meer voor de volgende entiteiten gelden:

  • BV en NV
  • stichting, vereniging en coöperatie, en
  • maatschap, vennootschap onder firma en de commanditaire vennootschap

Een open fonds voor gemene rekening wordt aangemerkt als een trust. Voor trusts zal een apart register worden ingevoerd. Een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) heeft geen UBO; de enige begunstigde is het algemeen nuttige doel. De bestuursleden moeten desalniettemin in het UBO-register worden opgenomen. In het register zal worden vermeld dat de bestuurders geen ‘eigenaar’ zijn van het vermogen van de ANBI.

Openbare gegevens UBO register
Het UBO-register zal voor iedereen te raadplegen zijn. Daarbij zijn de volgende gegevens voor iedereen toegankelijk:

  • naam
  • geboortemaand- en jaar
  • nationaliteit
  • woonstaat
  • aard en omvang van het belang (geen bedragen, enkel bandbreedtes)

Naast de openbare gegevens worden aanvullende gegevens geregistreerd. Deze gegevens zijn toegankelijk voor de bevoegde autoriteiten. Er wordt onderzocht of instellingen die een meldingsplicht hebben op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) ook toegang moeten krijgen tot deze niet-openbare gegevens. Het gaat dan om bijvoorbeeld advocaten, notarissen, financiële instellingen en belastingadviseurs. Deze groep heeft ook de verplichting om geconstateerde inconsistenties in het register te melden.

Privacybeschermende maatregelen
Ter bescherming van de privacy van de geregistreerde UBO zijn er een aantal maatregelen genomen. Ten eerste moeten raadplegers van het register zich identificeren, registreren en een vergoeding betalen om toegang te krijgen tot de gegevens. Daarnaast krijgt de UBO inzicht in de mate waarin de informatie wordt geraadpleegd. Dit geldt niet voor de raadplegingen door de bevoegde autoriteiten. De UBO kan een verzoek indienen om zijn of haar gegevens af te schermen. Dit verzoek wordt alleen ingewilligd als de UBO minderjarig is, handelingsonbekwaam is of als de UBO van overheidswege beveiliging krijgt en daarvoor op een specifieke lijst staat vermeld. Tot slot kan net als in het handelsregister alleen worden gezocht op de naam van de rechtspersoon en niet op de naam van de UBO.

Implementatie
Het UBO-register moet vanaf 10 januari 2020 zijn ingevoerd. Vanaf die datum krijgen bestaande entiteiten 18 maanden de tijd om aan de registratieplicht te voldoen. Nieuwe entiteiten moeten direct bij oprichting de UBO registreren. Zolang er geen UBO is geregistreerd, kan de entiteit niet worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Categorie: Kennisbank

R
Vorig bericht: « Internetconsultatie Wet minimumbeloning zelfstandigen en zelfstandigenverklaring
Volgend bericht: Drie aandachtspunten voor het voorjaar 2020 »

Primaire Sidebar

Meer publicaties

Belastingplan 2021

22-09-2020

Update financiële maatregelen corona crisis

02-09-2020

Bewaartermijn bewijsstukken eigenwoninglening

05-08-2020

Staatssecretaris schrapt plan hervorming vermogensrendementsheffing

11-07-2020

Update financiële maatregelen coronavirus

08-07-2020

Wetsvoorstel excessief lenen bij de eigen vennootschap

01-07-2020

Update vervanging Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA)

23-06-2020

Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)

11-06-2020

Vacatures

FISCAAL JURIST / FISCAAL ECONOOM

24-01-2022

FINANCIEEL SPECIALIST

24-01-2022

Footer

Riverlane

Weteringschans 128
1017 XV Amsterdam
Kaart tonen

+31 (0) 20 244 22 00
[email protected]

Navigeer naar

  • Mensen
  • Track record
  • Vacatures
  • Contact

Algemene voorwaarden

  • Riverlane Fiscaal juristen
  • Riverlane Finance
  • Identificatieplicht
  • Disclaimer
  • Privacy
  • nl
  • en

Site Footer

nob logo
gddt logo

© 2025 | riverlane